Dr. Robert Spitzer Retracts Own 2001 Study Supporting 'Ex-Gay' Therapy

Dr. Robert Spitzer has repudiated his own 2001 study which claimed that some gay people could alter their sexuality

Staff
On Top Magazine

Apr 11, 2012 20:00 EDT

Dr. Robert Spitzer has repudiated his own 2001 study which claimed that some gay people could alter their sexuality.

He made his retraction in a story published in the current issue of the American Prospect.

The highly-criticized study, which was published in the prestigious Archives of Sexual Behavior, alleged that “highly motivated” gay men and lesbians could alter their sexuality.

“In retrospect, I have to admit I think the critiques are largely correct,” Spitzer, now 80, said. “The findings can be considered evidence for what those who have undergone ex-gay therapy say about it, but nothing more.”

He added that such therapy “can be quite harmful” and asked the author to print a retraction of his 2001 study, “so I don't have to worry about it anymore?”

Wayne Besen, executive director of Truth Wins Out, a group devoted to debunking the myth that gay people can be “cured” of their sexuality, called Spitzer's repudiation “an earthquake that severely undermines the validity of 'ex-gay' programs.”

“Spitzer just kicked out the final leg from the stool on which the proponents of 'ex-gay' therapy based their already shaky claims of success,” Besen wrote in a blog post applauding Spitzer.

“Virtually every anti-gay organization in the country quotes Dr. Spitzer's work,” he added. “It will be an integrity test to see which groups remove citations of his work in the coming week.”



Source: On Top Magazine

 

Related Stories